Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop uw onvrede of klacht is afgehandeld voor u onbevredigend is, dan kunt u zich wenden tot de geschillencommissie. Deze is onafhankelijk en gespecialiseerd in complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over uw klacht (geschil) is bindend, zowel voor u als voor de therapeut. Soms kan de commissie besluiten een schadevergoeding toe te kennen.
Kosten
Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50,-. Na indiening doet de geschillencommissie binnen zes maanden uitspraak over uw klacht. Op zorggeschil.nl vindt u meer informatie over hoe een geschil ingediend kan worden. De klachtenfunctionaris kan u hierbij helpen.
Waarover kun je een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen over zaken omtrent de behandeling die u van uw therapeut krijgt of kreeg. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de behandeling of de manier waarop u bent bejegend. Maar ook over een volgens u onjuiste beoordeling van de therapeut, schade die door de behandeling is ontstaan of over beschadigde/vermiste eigendommen.
Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)
Beroepsbeoefenaren die zijn ingeschreven in het RBCZ-register vallen onder het tuchtrecht, dat verzorgd wordt door het TCZ.
Als er sprake is van een ernstige klacht dan kan de klachtenfunctionaris u adviseren om de klacht te deponeren bij:
Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)
Postbus 297
4700 AG Roosendaal
Tel.: 0165 567 014
Een klacht kan ook bij de Inspectie van de Volksgezondheid of bij een civiel rechter worden ingediend.
Het TCZ bestaat uit het College van Toezicht en het College van Beroep. U kunt ook contact opnemen met het secretariaat van de VBAG. Het secretariaat is op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 9:00 uur en 12:00 uur op telefoonnummer 040 283 89 88. Via mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..